Odličan glumac i sve bolji reditelj, Emanuel Parvu (MEDA ILI NE TAKO SJAJNA STRANA STVARI), izgradio je u svom najnovijem filmu TRI KILOMETRA DO KRAJA SVETA potresan dramski i emotivni mozaik, sublimirajući sve ono što temeljno rumunsku kinematografiju čini već godinama intrigantnom i društveno-kritički osvešćenom.
Parvu ovde problematizuje sve neuralgične tačke rumunskog društva od korupcije u mikro sredini, u vrzinom kolu gde svako svakoga ima zbog nečega u šaci, preko jaza između tradicionalizma i zatucanosti spram vihora i brzine promena koje ruše utvrđena poimanja, svetonazore i tvdokornost, do suštinskog odsustva slobode (izbora) i isterivanja đavola u zemlji koja je deo Evropske unije, usput dokačivši prekim pogledom sve žive institucije: Crkvu i sveštenike (poveži sa IZA BRDA Kristijana Munđua) policijski aparat (dominantni Valeriju Andrjuca kao lokalni šerif), dobrostojeće i uticajne meštane čija deca surovo batinaju “seksualne izrode”, ljude odozgo koji jednim potezom ili pozivom sa pozicije moći rešavaju probleme na lokalu i eliminišu nepokorne duhove koji zamišljaju da će isterati neku pravdu i tako dalje.
Priča je smeštena u seoce u delti Dunava, odakle mladi da bi se obrazovali odlaze najčešće u obližnju Tulču. Mladića Adija (Ciprijan Čijdea) siromašni roditelji u dugovima spremaju za pomorsku akademiju, ali im planove iznenada poremeti incident kada im sinovi lokalnog bogataša (Ričard Bovnocki) pretuku sina, iritirani što su ga videli u bliskosti sa izvesnim nepoznatim mladićem, koga u filmu zovu turista. Šokirani roditelji (Bogdan Dumitrake, Laura Vasiliju) ne znaju za takve sklonosti svog sina i kreće teška porodično rasulo i bolna sučeljavanja, gde je Adi ovoga puta žrtva sopstvenih stvoritelja, koji grcaju u poraznim raspoloženjima od neverice, neprihvatanja, očajanja do traženja (pogrešnih) rešenja za izlaz iz ćorskoka, gde će lokalni sveštenik (Adrijan Titijeni) imati krupnu ulogu. Parvu ulazi u svaki od karaktera sa dubokim razumevanjem i prateći pojedinačni logični sled promišljanja i emotivnih provalija u sredini koja ne menja gledišta duboko uvrežena u nepisane zakone funkcionisanja male sredine gde se još uvek pomno gleda šta se dešava preko plota u komšiluku. Iako mu je najviše žao mladića koji je ugušen sredinom i vlastitim roditeljima, Parvu ima osećaj za ljude konvencionalnih pogleda i svu muku kada se na siromaštvo i dugove nakalemi nešto što ih potpuno izbacuje iz predvidljive svakodnevice i zacrtanog puta.
Kapitalni narativni zamajac u gro rumunskih filmova, a to je tema korupcije i njeni podli mehanizmi koji korozivno i toksično ubijaju svaki zdraviji i optimističkiji pogled na budućnost, ovde je takođe obilato prisutan, uz praćenje putokaza koje su postavili posebno i najubedljivije Kristijan Munđu i Kalin Peter. Necer.
Emanuel Parvu, koji se kao glumac naročito ekspresivno predstavio kroz lik dijaboličnog i psihički razvaljenog policijskog inspektora u maestralnom ostvarenju ČUDO Bogdana Georgea Apetrija, pronalazi u TRI KILOMETRA DO KRAJA SVETA pravu meru drame i emocija, dostigavši dopadljiv sklad i ritam bez malodušnosti u naraciji. Drugi autorov angažman jeste ozbiljan napor da se mikrokosmosi likova dramski struktuiraju izvan patetike zakona krvi i bezuslovne ljubavi, a zadrži i seriozan kritički diskurs prema sredini ogrezloj u malicioznisti, homofobiji, licemerju i koristoljublju.
Najpre predstavljen u Kanu, film TRI KILOMETRA DO KRAJA SVETA je prikazan, kao balkanska premijera, na Dunav Film Festu u Smederevu, a u programu je i ovogodišnjeg Sarajevo Film Festivala.